Mindfulness met planten

Kom in het hier en nu

Mindfulness is een van de weinige alternatieve ontspanningstechnieken waarvan het effect wetenschappelijk bewezen is. Door iets met aandacht in het hier en nu te doen, verminderen vervelende zaken als stress, pijn en negatieve gevoelens. Mindfulness vergroot je flexibiliteit, aanpassingsvermogen, welzijn en stabiliteit. Het verlaagt je bloeddruk, verbetert je geheugen en is effectief bij het terugbrengen van burn-out verschijnselen. Reden genoeg om te beginnen met mindfulness!

Mindfulness met planten | mooiwatplantendoen.nl

Mindful plantenverzorging

Mindfulness en plantenverzorging gaan hand in hand. Of het nu binnen of buiten is, het verzorgen van planten haalt je naar het hier en nu. Kies je moment en neem er de tijd voor. Zet bijvoorbeeld een muziekje op waar je rustig van wordt, en inspecteer je planten stuk voor stuk. Bekijk de bladeren grondig, ontdoe ze van stof, verwijder dode bladeren en bloemen, en geef water waar nodig. Probeer je daarbij echt op de plant te focussen, zonder in gedachten af te dwalen.

Mindfulness met Alocasia

De Alocasia, ook wel bekend als olifantsoor, is de perfecte kandidaat voor een mindfulness-oefening. Met haar tropische uitstraling en prachtige groene bladeren is ze een echte blikvanger. Verdiep je in haar schoonheid en ontdek wat mindfulness voor jou kan doen. Volg deze stappen en ervaar de rust die deze oefening je geeft. Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet!

Ontspannen in de tuin

Wil je optimaal van de rust in je tuin genieten? Een outdoor border zorgt voor meer groen in je tuin en is een ideale manier om een rustgevende omgeving te creëren. Kies daarbij ook eens voor grijze planten, want die brengen rust in je tuin. Ga bijvoorbeeld voor een mix van zilverstruikje, blauw schapengras, wit askruid en Centaurea gymnocarpa: een perfecte combinatie voor een ontspannende mindfulness-oefening. Maak daarnaast een zitje in de border zodat je er plaats kunt nemen. Zorg voor jouw 'zen' plekje! Ga er bijvoorbeeld elke dag om te beginnen minstens 5 minuten zitten. Leg je telefoon weg, haal een aantal keer diep adem, snuif de frisse buitenlucht op en kom tot rust!

Meer ontspanning

De mogelijkheden om mindfulness met planten te combineren zijn eindeloos en je kunt het helemaal op jouw manier doen. En dat relaxte gevoel wil je natuurlijk zo lang mogelijk vasthouden. Dat doe je bijvoorbeeld door het creëren van een groene indoor border, te genieten van heerlijke Primula-pannenkoeken of een natuurlijke eyecatcher te maken. Leg jouw mindful planten moment vast en deel het met ons via Instagram of Facebook met de hashtag #bedanktplant.