Masterclass Mindfulness met Alocasia

Hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet aan deze prachtplant

De bekendste mindfulness-oefening is die waarin je een plastic koffiebekertje tot in de kleinste ribbels bekijkt. Maar de ribbels van Alocasia zijn aanzienlijk gevarieerder om je in te verdiepen! 

Alocasia Mindfulness met planten Mooiwatplantendoen.nl

Mindfulness is een van de weinige alternatieve technieken waarvan het effect wetenschappelijk bewezen is. Door iets met aandacht in het hier en nu te doen, verminderen vervelende zaken als stress, pijn en negatieve gevoelens. Het is een effectief middel in het terugbrengen van burn-out verschijnselen en vergroot je flexibiliteit, aanpassingsvermogen, welzijn en stabiliteit. En het helpt ook nog eens de bloeddruk verlagen en het geheugen te verbeteren. Reden genoeg dus, om het in je leven te integreren. 


Eén-op-één met Alocasia

  1. Ga even rustig zitten met je plant en adem diep in en uit. 
  2. Kijk op je gemak naar de mooie, gladde stelen: wat voor kleur hebben ze, zit er een patroon in? 
  3. Er zit vast wel een jonge scheut aan je plant: probeer te visualiseren hoe die nu nog opgerold zit, maar zich later zal ontvouwen tot een prachtig blad. 
  4. Richt je dan op het blad en de nerven. En hoe de grote nerven weer onderverdeeld worden in kleinere vakjes.  De grote exemplaren hebben zelfs bladen als uitwaaierende plissés.  
  5. Onderdeel van deze ontstressende één-op-één sessie is de bladeren besproeien, zowel aan de boven- als aan de onderkant. Afnemen met een vochtige doek mag ook. Opkikker voor je plant, rustgevend ritueel voor jou: het beste moment is nu.